Case: Bork Autoservice
April 2022
”Det er nemt for alle på værkstedet at finde modeller, priser og størrelser på dæk i Ovethis forhandlershop. Det gør i dén grad vores hverdag nemmere – og vi kan hurtigt give kunden en pris.”
Allan Clausen
Ejer af Bork Autoservice
Ikke langt fra Bork Havn, i bunden af Ringkøbing Fjord, ligger Bork Autoservice på Midtbyvej. Virksomheden blev grundlagt i 1969 af Preben Clausen, uddannet mekaniker, og siden 1990 har sønnen Allan arbejdet der. Efter endt læretid i 1994 var han på værkstedet i nogle år, indtil han i 1997 købte bygningerne og siden, i 2005, overtog virksomheden sammen med sin kone, Marie Louise. Ved samme lejlighed byggede de vaskehallen, der stadig er i fuld drift den dag i dag, samt et lager til dækopbevaring.
Bork Autoservice på Midtbyvej – kun et stenkast fra Ringkøbing Fjord.
Siden dengang er der skudt bygning efter bygning op på matriklen, således at der i dag er cirka 1200 kvadratmeter under tag, heriblandt en flot salgshal, hvor brugte, klargjorte biler er linet op side om side i udstillingen.
Allan Clausen ejer og driver Bork Autoservice sammen med sin kone, Marie Louise. Firmaet blev i 2019 udnævnt som Ovethi Servicepartner – det vil sige en repræsentant og tæt samarbejdspartner for Ovethi i området.
”Vi er i alt syv medarbejdere her i firmaet,” fortæller Allan Clausen, ”En lærling, tre svende, Marie Louise på kontoret, Kim, der er sælger, og så mig selv, der i øjeblikket er fungerende værkfører.”
Autoværksted og salg af brugte biler
Bork Autoservice, der er en del af sammenslutningen AutoMester, er først og fremmest et autoværksted, hvor biler og varevogne kan blive repareret og serviceret. ”Vi har AutoMesters ’e+’-mærkning, hvilket betyder, at vi også er certificerede til at reparere og servicere el- og hybridbiler,” forklarer Allan.
Allan Clausen (t.v.) sammen med Mogens Petersen, der er salgschef hos Ovethi for dæk til personvogne, varevogne og 4x4.
Ud over værkstedet har Bork Autoservice den store salgsafdeling for brugte biler, hvor alle mærker figurerer – både i kommissionssalg for kunder, men også egne indkøbte biler, der er klargjort til salg.
Et udsnit af udstillingen med brugte, klargjorte biler hos Bork Autoservice.
Firmaet er Ovethi Servicepartner
Siden slutningen af 2019 har Allan og Bork Autoservice samarbejdet med Ovethi, og faktisk er firmaet en såkaldt Ovethi Servicepartner.
”Vores servicepartner-koncept er en slags ’Ovethi light’, hvor typisk et autoværksted får en tættere tilknytning til os,” forklarer Mogens Petersen, der er salgschef for dæk til personvogne, varevogne og 4x4 hos Ovethi. ”En Ovethi Servicepartner køber dæk gennem vores forhandlershop og får samtidig adgang til vores services, værktøj og viden, så vi i fællesskab kan tilbyde kunden ekstra gode dækløsninger. På den vis er værkstedet Ovethis forlængede arm i området. Bork Autoservice håndterer dæk til personvogne, varevogne og 4x4, men andre servicepartnere kan også være tilknyttet Ovethi i relation til andre typer dæk, fx til landbrug, lastvogne eller industrien,” slår han fast.
Nyrenoveret hal til dækværksted
Bork Autoservice har netop istandsat en stor hal, der skal bruges som dækværksted i forbindelse med udnævnelsen som Ovethi Servicepartner. ”Det er vores håb, at der fremover kommer til at gå en til to mand her, som udelukkende beskæftiger sig med dæk,” siger Allan. ”Vi kommer til at have et stort udvalg af både fælge og dæk – mange flere, end vi tidligere har haft plads til, og desuden et nyt firehjulsudmålingsapparat, sporingslift samt udstyr til radar- og kamerakalibrering. Og fordi vi har Ovethi med på sidelinjen, kan vi løse diverse specialopgaver i relation til dæk. På den måde er det nemt for vores kunder, der både kan komme til os for service, reparationer og dæk. Hidtil har dæk været sekundært for os, men som Ovethi Servicepartner har vi skaleret op, så det bliver en reel kernekompetence hos os.”
Og kunder er der heldigvis mange af – ikke mindst tyske turister, der har fundet ud af, at priserne i Danmark nemt kan matche de tyske værkstedspriser.
Fint og smertefrit samarbejde
Om samarbejdet med Ovethi siger Allan: ”Det fungerer fint og smertefrit! Mogens kigger forbi af og til – så får vi et rundstykke, kalder drengene ind og taler tingene igennem. Det er nemt for alle på værkstedet at gå ind i Ovethis forhandlershop og kigge modeller, priser og størrelser på dæk igennem; og det gør vi mange gange om dagen. Alle kan selv finde ud af det, uden at jeg behøver at være involveret i det hver gang, og det gør i dén grad vores hverdag nemmere – og gør, at vi hurtigt kan give kunden en pris. Inde i systemet har vi overblik over både kundens pris og vores egen pris på det enkelte dæk,” forklarer Allan.
Allan Clausen (t.h.) og Mogens Petersen. De to taler ofte sammen, når Allan har brug for assistance med specielle dæk, eller hvis der er noget dækrelateret, der ’driller’.
Det er især Gislaved-dæk, et brand under Continental, som Allan langer over disken til kunderne. Men er der ønsker om noget andet, kan dette også nemt lade sig gøre - fx Bridgestone, Dunlop, Vredestein, Goodyear og Michelin.
Ovethis forhandlershop gør hverdagen nemmere
”På kontoret har vi et system, så vi nemt kan indkalde eksisterende kunder til både service på værkstedet og dækskift om foråret og efteråret. Derudover sælger vi masser af nye dæk til vores kunder, herunder komplethjul. Så ja… Ovethis forhandlershop hjælper os virkelig meget, mange gange om dagen,” slutter Allan.