×
Webshop for private

Hvad er dæktryksovervågning/TPMS?

Fra 1. november 2012 skulle alle nye typegodkendte personbiler i EU være udstyret med et TPMS dækkontrolsystem defineret af UNECE Køretøjsforskrifter (forordning ECE-R64). Fra 1. november 2014 skulle alle nye personbiler, der sælges i EU, være udstyret med TPMS. Men det omfatter også gulpladebiler, som er bygget efter 2012 og ombygget i Danmark, så de kan køre med op til 9 personer. Kasse-og chassisbiler er indtil videre ikke omfattet af det nye krav, ligesom der heller ikke er planer om at udvide kravet til at omfatte gamle biler. Loven gælder kun for køretøjer op til 3.500 kg.

Alle TPMS-systemer skal leve op til nogle lovkrav. Systemet skal løbende udmåle/ sende signaler fra alle hjul min. hvert tiende minut, og systemet skal registrere, hvis dæktrykket falder mere end 20% eller under 1,5 bar.

Der findes to systemer: 

  • Indirekte TPMS er sammenkoblet med ABS- og ESP-systemerne og måler forskellen i hjulenes omløbshastighed. Stigende hastighed på et af hjulene betyder mindre diameter og dermed trykfald i dækket. Ingen måling ved køretøjets stilstand. 
  • Direkte TPMS benytter en elektronisk sensor, som måler dæktryk og temperatur og sender disse oplysninger via radiobølger på 433 MHz til bilens styresystem. Måler også på reservehjul, hvis sådan et findes.

Den oprindelige lovgivning omfattede kun personbiler (type M1). Fordi TPMS-systemet var i stand til at demonstrere dets indvirkning på miljøet, sikkerheden og økonomien, traf lovgivere i Bruxelles i 2019 en vigtig beslutning om at implementere den 2017-opdaterede version af UN ECE-regulativet, nu kendt som UN ECE R141. Den opdaterede lovgivning udvider den obligatoriske montering af TPMS ud over M1-kategorien (personbiler) (op til 3.500 kg) til køretøjer af typen N1 (varebiler), der er designet og bygget til godstransport og med en maksimal totalvægt på ikke over 3,5 tons. Installation af TPMS for yderligere kategorier inklusive M2, M3, N2 (lastbiler), N3, O3 og O4 bliver også obligatorisk. Der er diskussioner om at opdele UN ECE R141 regulativet i to regulativer baseret på køretøjstyper.

Lovændringen er et resultat af det reviderede General Safety Regulation-dokument, der blev indført i 2019, og som har til formål at forbedre sikkerheden på EU's veje. Sammen med TPMS påvirker det opdaterede dokument andre trafiksikkerhedssystemer såsom ADAS, fodgænger- og passagersikkerhedssystemer, bremsning, belysning, styring mv.

Den reviderede TPMS-lovgivning er planlagt til at træde i kraft med en to-årig introduktionsfase:

  • Fra juli 2022 vil TPMS være obligatorisk for alle nye M1-køretøjer og alle nye typegodkendelser for køretøjskategorierne M2, M3, N1, N2, N3, O3 , O4.
  • Senere i 2024 vil et fungerende TPMS-system være obligatorisk for alle nyregistreringer for følgende køretøjskategorier: M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4. 

 

Art Beskrivelse
Personbil M1 Bil, som er beregnet til befordring af højst 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Personbil M2 Bus, som er beregnet til befordring af mere end 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 5.000 kg, samt bil, som er beregnet til befordring af højst 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
Personbil M3 Bil, som er beregnet til befordring af mere end 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på over 5.000 kg, samt ledbus uanset tilladt totalvægt.
Varebil N1 bil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Lastbil N2 Lastbil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg.
Lastbil N3 Lastbil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på over 12.000 kg.
Campingbil Bil, som er indrettet til beboelse. Bil med tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg anses som personbil M1, mens bil med tilladt totalvægt på over 3.500 kg anses som personbil M2/M3.
Sovebus Personbil M2 eller M3, som er indrettet således, at alle eller nogen af passagersæderne kan omdannes til liggepladser. Sæde, hvor ryglænet kan lænes max. 45 grader bagud, anses ikke som liggeplads.
Lille knallert Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på ikke over 30 km/t.
Stor knallert Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km/t, men ikke over 45 km/t.
Motorcykel Motorcykel

Spørg os -
vi kontakter dig

Ønsker du at blive kontaktet, kan du skrive dit navn og telefonnummer i felterne herunder. Så kontakter vi dig hurtigst muligt!