Ny viden: Vinterdæk det rette valg
Tirsdag d. 11. november 2014|
|
|
Vinterdæk |
Sommerdæk |
Indeks* |
|
|
6A. Tør vej (+16˚C) |
25,9 |
24,0 |
107,9 |
|
5A. Næsten tørt (+5˚C) |
26,6 |
25,2 |
105,6 |
|
4A. Fugtigt 0˚C |
28,8 |
30,6 |
94,1 |
|
3A. Sne/fugtigt EFTER saltning (-3˚C) |
34,5 |
40,2 |
85,8 |
|
2A. Sne/fugtigt FØR saltning (-3˚C) |
46,2 |
66,2 |
69,8 |
|
1A. Sne (-3˚C) (NB: 50 km/t) |
29,8 |
52,2 |
57,1 |
VW Golf, bremsning fra 80 km/t, bremselængde i meter
|
Vinterdæk |
Sommerdæk |
Indeks* |
|
|
5B. Tør vej (+8˚C) |
24,7 |
23,0 |
107,4 |
|
4B. Tør vej (+4˚C) |
24,9 |
21,5 |
115,8 |
|
3B. Fugtigt (+5˚C) |
26,8 |
27,4 |
97,8 |
|
2B. Regn (+2˚C) |
26,5 |
27,8 |
95,3 |
|
1B. Fugtigt/saltet (-2˚C) |
26,7 |
29,2 |
91,4 |
* Vinterdæks bremselængde i % af sommerdæk, se forklaring under punkt 5.
3. FDMs konklusion
Tendenser:
- Våd vej: Op til 30 % kortere bremselængde med vinterdæk end med sommerdæk.
- Snedækkede veje: Vinterdæk bremser op til 44 % kortere end sommerdæk.
- Helt tørre veje over fem grader: Sommerdæk bremser i snit 9 % kortere (2,1 meter).
- Føret er vigtigere end temperaturen:
· Tørt, så er sommerdæk bedst
· Fugtigt, så er vinterdæk bedst
4. FDMs anbefaling
- Kør altid med vinterdæk om vinteren.
- Kør ikke med sommerdæk i vinterføre.
- Undlad at køre på vinterdæk om sommeren.
5. Dækimportørforeningens forklaring til indeks
Kolonnen "Indeks" i tabellen er Dækimportørforeningens måde at måle forskellen mellem vinterdæk og sommerdæk på. Hvis dæk A er bedre end dæk B i en given test, så må dæk B omvendt være ringere end dæk A. Men forskellen i procent er ikke den samme. Med test 1A som eksempel kan man sige, at vinterdæks bremselængde her udgør 57,1 procent af sommerdækkets (29,8 : 52,2 x 100 = 57,1). Vinterdækkets bremselængde er med andre ord 42,9 procent bedre eller kortere (100 – 57,1 = 42,9). Men omvendt er sommerdækkets bremselængde i samme test 75,1 procent længere eller ringere (52,2 : 29.8 x 100 = 175,1). Blander man bevidst eller ubevidst begreberne "bedre end" og "dårlige end", kan man komme til en misvisende fortolkning af et givet resultat. Dækimportørforeningen har derfor valgt her at udtrykke vinterdækkets bremseevne som en procent af sommerdækket, for at undgå sammenblanding af "bedre end" og "dårlige end".
Desuden gør Dækimportørforeningen opmærksom på, at en given procentstørrelse ikke nødvendigvis udtrykker en dramatisk forskel i faktisk bremseevne. I test 6A ser man, at sommerdæk på tør vej ved +16˚C har en 7,3 procent kortere bremselængde end vinterdæk. Den reelle forskel på vejen er blot 1,9 meter. Men i test 1A, hvor der på snedækket vej bremses fra blot 50 km/t mod ellers 80 km/t ved -3˚C, har vinterdæk en 42,9 procent kortere bremselængde end sommerdæk. Målt på vejen er forskellen hele 22,4 meter. En forskel, der virkelig tæller.
Man kan derfor sige, at FDMs test viser, at så længe føret er nogenlunde manerligt, så er forskellene mellem vinterdæk og sommerdæk små, men når det bliver rigtig glat, så er forskellene meget store til vinterdækkets fordel.
6. Dækimportørforeningens kommentar til FDMs resultater, konklusioner og anbefalinger
Dækimportørforeningen bakker 100 procent op om FDMs resultater, konklusioner og anbefalinger i rapporten "Vinterdæk på personbiler i Danmark – Test af forskelle mellem sommer- og vinterdæk på danske veje i typisk dansk vinterklima."
Resultaterne afspejler, hvad testkørere, motorjournalister og erfarne bilister altid har sagt ud fra deres køreerfaring; nemlig at vinterdæk er det rette valg om vinteren, mens sommerdæk er det rette valg om sommeren. Nu har FDMs test dokumenteret det samme, og testen rammer først og fremmest en pæl gennem myten om, at sommerdæk skulle bremse bedre om vinteren på våd vej end vinterdæk. Testen viser det modsatte: Vinterdæk bremser bedre på våd vej.
FDMs test viser endelig, hvilket organisationen selv udtrykkeligt gør opmærksom på, at føret i vinterperioden spiller en større rolle end temperaturen. Sommerdæk bremser fremragende på tør vej, også i frostgrader. Men vinterdæk bremser næsten lige så godt. Det er først ved sommerlige temperaturer, at vinterdæk bremser betydeligt dårligere på tør vej.
Derfor bakker Dækimportørforeningen helt og totalt op omkring FDMs anbefaling om altid at køre med vinterdæk om vinteren, om ikke at køre med sommerdæk i vinterføre samt endelig om at undlade at køre på vinterdæk om sommeren.
7. Hvor mange kører på sommerdæk om vinteren?
En del bilister kører på sommerdæk om vinteren. Enten fordi de synes, det er fornuftigt, eller fordi de ikke har lyst eller råd til at bruge penge på at få de rette dæk på bilen. Dækimportørforeningens årlige dæktælling i januar 2014 omfattede knapt 5.000 personbiler, og den viste, at 16 procent af personbilsbilisterne stadig kørte på sommerdæk, selv om føret og årstiden klart pegede på vinterdæk. Det svarer til cirka 357.000 personbiler.
* * * * *
Denne pressemeddelelse er udsendt af Dækimportørforeningen.
Dækimportørforeningen består af de førende importører af dæk til det danske marked. Det er Bridgestone, Continental, Goodyear Dunlop, Michelin, Pirelli, Vredestein og Yokohama. Der er en række overvejende mindre brands, der ikke er medlemmer i foreningen.
Formand: Kenneth Saust, Yokohama Danmark as.

