×
Webshop for private

Michelin-dæk imponerer i stor test

Fredag d. 8. december 2017

Crossclimateplus 

Tyske Auto Bild har som nogle af de første testet seks forskellige helårsdæk i både ny og slidt tilstand. I alle testscenarier imponerer Michelin CrossClimate+ og modbeviser påstanden om, at alle dæk bør udskiftes allerede ved 3 mm mønsterdybde.

Nyt, halvbrugt og godt brugt. Uanset tilstanden løber Michelin CrossClimate+ med titlen som testvinder 2017 i en ny, stor test af helårsdæk, som tyske Auto Bild står bag. Eksperternes dom over Michelin CrossClimate+ er entydig:

”Eksemplariske all-round egenskaber med velbalancerede køreegenskaber og mindste præstationstab set over dækkets levetid”.

En mere nuanceret dæktest
Michelin CrossClimate kom i handlen i 2015 og udkom i en ny version i år. I Auto Bilds test blev det nye Michelin CrossClimate+ testet op mod fem konkurrerende helårsdæk. Alle dæk i testen var i dimensionen 185/65 R15. Testen omfattede 11 discipliner på våd, tør og snedækket vej.

For at vurdere dækkenes egenskaber i forskellige stadier af deres levetid, blev hvert dæk testet som nyt, med 4 mm mønsterdybde og med 2 mm mønsterdybde. En testmetode, som Michelin i foråret var ude og plædere stærkt for.

Med den mere nuancerede testmetode ville Auto Bild bl.a. afprøve argumentet om, at dæk bør udskiftes tidligere end ved den lovpligtige mindstegrænse på 1,6 mm mønsterdybde. Ud over de seks testkandidater indgik også et sommerdæk og et vinterdæk som reference.

Imponerer i hele levetiden
I Auto Bilds test imponerede Michelin CrossClimate+ i alle testsituationer. På snedækket vej præsterede dækket ifølge Auto Bild fremragende. Selv med 2 mm dækmønster havde dækket konstant greb og bevarede sine gode egenskaber. Af de seks dækfabrikater var Michelin-dækket det eneste, som eksperterne betegnede som sikkert i sne med 2 mm mønsterdybde.

I test på våd vej var Michelin CrossClimate+ det eneste dæk, som konsekvent opnåede høje scores, uanset slitage. Blandt andet konkluderede Auto Bild:

”Det er bemærkelsesværdigt, at Michelin ved 2 mm slidbane stadig bremser bedre end de fleste konkurrenter med 4 mm slidbane”.

På tør vej scorede Michelin CrossClimate højt i alle discipliner, både med 4 og 2 mm mønsterdybde. Og i den samlede bedømmelse fremhæves CrossClimate+ for at have det mindste præstationstab over dækket livslængde og for at være det klart mest slidstærke dæk i testen.

Langtidsholdbare egenskaber
Auto Bilds resultater dokumentere Michelins strategi om at udvikle dæk, der bevarer stærke egenskaber ”hele livet”. Michelins analyser har bl.a. påvist, at de bedste premiumdæk bevarer deres gode egenskaber på våd og tør vej helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.

Strategien er et led i Michelins miljøindsats for at reducere CO2-udledningen. Sigtet er bl.a. at undgå, at dæk bliver kasseret før, det er nødvendigt – og derved minimere omkostningerne for forbrugerne.

Vælger bilisterne dæk, som bevarer deres gode præstationer i hele dækkets levetid, er der penge at spare. Dæks rullemodstand falder i takt med, at de bliver slidt. Faktisk er rullemodstanden ved 1,6 mm mønsterdybde hele 80 pct. lavere, end da dækket var nyt. Det sparer brændstof. Udskiftes dæk for tidligt, belaster det altså både miljøet og pengepungen unødigt.

 

(Kilde: Pressemeddelelse fra Michelin)

Spørg os -
vi kontakter dig

Ønsker du at blive kontaktet, kan du skrive dit navn og telefonnummer i felterne herunder. Så kontakter vi dig hurtigst muligt!