×

Case: Varde Maskinstation

”Ole ved rigtig mange af de ting, vi ikke selv har viden om i forhold til dæk, så når vi fx investerer i en ny maskine, så konsulterer jeg ham først for at finde ud af, hvilke dæk den skal leveres med. Dertil kommer, at Ole hele tiden følger med i, hvad der sidder på vores vogne og maskiner, og hvad der står her på matriklen. Så på den måde har han overblikket over vores dæksituation og kan desuden indkøbe de ting, vi ved, vi kommer til at mangle til næste år til gode priser, når bare han ved det i god tid.”

                                                             Anker Vestergaard, driftsleder, Varde Maskinstation

 

Varde1 

Anker Vestergaard (t.h.) sammen med Ole Nielsen fra Ovethi foran en af maskinhallerne hos Varde Maskinstation, hvor Anker er driftsleder.


Varde Maskinstation - med driftsleder Anker Vestergaard og hans højre hånd Inga i front – er en andelsvirksomhed efter gammelt dansk forbillede, et såkaldt ’a.m.b.a.’, der samtidig er det sidste af sin slags i Danmark. Maskinstationen, der blev etableret i 1947, ligger lige uden for Varde og råder over et areal på ca. 4 hektarer med et væld af maskinhuse og manøvreplads. De mange maskinhuse bugner af alskens maskinel, og på spørgsmålet om, hvor mange maskiner, der egentlig er, svarer Anker, at det er han faktisk ikke klar over, men at det nok er op imod 100. Ud over Anker og Inga beskæftiger Varde Maskinstation 24 medarbejdere, der primært består af chauffører, maskinførere, entreprenører og  kloakmestre – alle personer med praktisk tæft. 

 

Varde2


160 andelshavere

At virksomheden er et a.m.b.a. betyder i praksis, at den har et antal andelshavere, ca. 160 stk., fordelt på forskellige segmenter, herunder primært landmænd, entreprenører, vognmænd og tømrere. ”Cirka halvdelen af vores omsætning kommer fra disse medlemmer – resten af arbejdet er vi selv ude at skaffe,” forklarer Anker Vestergaard. Og han forklarer samtidig, at har en andelshaver ikke købt en ydelse hos maskinstationen inden for de sidste 3 år, så foreskriver reglerne faktisk, at man ’ryger ud’. Tanken er, at andelshaverne skal være aktive brugere for at være med. Andelsbeviset betyder desuden, at man er medejer og derfor bærer en del af det økonomiske ansvar for virksomheden – plus at man på bonussiden får 5% rabat på alle de opgaver, man har maskinstationen til at løse for sig.

 

Varde3


Fingeren på pulsen – og en Georg Gearløs i maven

En af de store fordele ved at have andelshavere er, at man har en stor kreds af beslutningstagere med fingeren på pulsen inden for alle repræsenterede brancher lige ved hånden. ”Det betyder i praksis, at vi er frontløbere i forhold til løsninger, maskinel, udvikling, konjunkturer osv. og derfor altid har god mulighed for at tilpasse vores forretning til de forhold, der nu engang er gældende på det aktuelle tidspunkt”, forklarer Anker Vestergaard.

Maskinerne hos Varde Maskinstation tæller alt fra mere traditionelt maskinel til specielle maskiner som fx den legendariske snitter med presser, som Anker og co. er gået hen og blevet berømt for i hele verden. Sagen er den, at Anker og mange af de øvrige medarbejdere har lidt af en Georg Gearløs i maven og derfor er rigtig gode til at opbygge og ombygge, maskiner, så de kan møde de opgaver, de støder på, så smart, nemt og effektivt som overhovedet muligt.

Varde4


Den legendariske snitter

Og netop snitteren fra Claas er et rigtig godt eksempel herpå. ”Den her snitter, der bl.a. kan bruges til at snitte græs og majs med, har vi bygget om, så den er forbundet med og selv kan slæbe presseren. Det betyder, at det samlede maskinel her både snitter og pakker det afskårne i baller – i én postgang. På den måde sparer vi en arbejdsgang og en mand i marken, da der normalt også kræves en traktor med vogn. Desuden slipper landmanden for at få alt det høstede hjem på gården med alt det støv, det indbefatter,” forklarer Anker Vestergaard.

Det hører med til historien om snitteren at fortælle, at virksomheden på YouTube har uploaded en lille video, som viser snitter med presseren i aktion. Denne video er blevet set mere end – hold nu fast – 407.000 gange og har bl.a. gjort, at Anker har løst opgaver med snitteren i Frankrig og fået bestillinger på lignende maskiner af flere andre landmænd og maskinstationer.

> Se YouTube-videoen om den legendariske ’snitter’

Varde5


Først med idéerne

Eksemplet med snitteren er ret sigende for den måde, Varde Maskinstation tænker og arbejder på. ”Vi har været først med mange gode idéer, der er blevet omsat til maskinel. Folk her er meget kreative og får som oftest frie tøjler til at eksperimentere og bygge. Kunderne er samtidig flinke til at tage det til sig med det samme, så for det meste går tingene op i en højere enhed,” fortæller Anker.

Varde6


Og Anker nævner flere eksempler – som fx majsbrænderen, der i dag bruges til at varme gulvene i en kyllingefarm op, så besætningen ikke udsættes for snyltere, der ikke kan vaskes væk med vand, når der gøres hovedrent. Anker fortæller også om en opgave for Hede Danmark, hvor de plantede 110.000 træer – efter GPS. Det er således svært præcis at sætte ord på, hvad det er, medarbejdere kan – eller rettere ikke kan. For det findes vel næppe, når indstillingen er, at det må kunne gøres – og gøres smartere.

Varde7


Ovethi sikrer sparring, overblik og teknisk indsigt

Når man som Varde Maskinstation har en masse maskinel, har man også en masse hjul og dæk til dette materiel. En dag holdt Anker i grøften et sted i Jylland og manglede luft i et dæk på en maskine, og tilfældigvis kom Ovethis mand i Varde-/Grindsted-/Holstebro-området Ole Nielsen forbi og hjalp ham videre. På det tidspunkt samarbejdede Anker med en anden dækleverandør, men der gik ikke lang tid, inden det blev Ovethi, Anker valgte at ringe til, når behovet for nye dæk og dækløsninger opstod.

”Ole ved rigtig mange af de ting, vi ikke selv har viden om i forhold til dæk, så når vi fx investerer i en ny maskine, så konsulterer jeg ham først for at finde ud af, hvilke dæk den skal leveres med. Dertil kommer, at Ole hele tiden følger med i, hvad der sidder på vores vogne og maskiner, og hvad der står her på matriklen. Så på den måde har han overblikket over vores dæksituation og kan desuden indkøbe de ting, vi ved, vi kommer til at mangle til næste år til gode priser, når bare han ved det i god tid,” forklarer Anker.

Ole tilføjer: ”Ja, jeg holder lidt styr på dækkene hos Varde Maskinstation ved at føre lister over, hvad de har stående, hvad der sidder på de forskellige maskiner, hvad der snart trænger til udskiftning, hvad der kan bruges til andre maskiner også - og så videre. Jeg sørger således i samarbejde med Anker for at optimere brugen af det eksisterende og desuden at hjælpe, når der skal nyt til. Jeg sidder og nørder med teknisk data og beregner for eksempel, hvad der kan sættes sammen, hvad det vil betyde for ydeevne, marktryk osv.”

Varde8 

”Med et korrekt bredt dæk på en traktor som denne, der skal køre i tung, våd jord, som her i Varde og omegn, så minimerer du faktisk marktrykket med ca. 50% sammenlignet med en løsning med tvillinghjul,” forklarer Ole og Anker.


Ole har arbejdet med dæk det meste af sit voksne liv og har således været i dækbranchen i 24 år. Ikke uden grund går han derfor også under navnet ’Ole Dæk’. ”Det er alt det tekniske ved dækkene, der interesserer mig, alle udregningerne og de tilpassede specialopgaver, der gør det så spændende at arbejde med dæk til kunder som fx Varde Maskinstation,” slutter Ole.

Varde9


App’en effektiviserer yderligere

Inden besøget hos Varde Maskinstation slutter, fremviser Anker en anden af virksomhedens nye investeringer – en app, som alt arbejde og maskinel styres igennem. App’en, der er på alle medarbejderes smartphones, taler sammen med systemet på kontoret og sikrer optimal styring af medarbejdere, tid og maskiner. Endnu en investering, der er med til at effektivisere arbejdet og dermed styrke både andelshavere og øvrige kunder på den bedst mulige måde.


> Besøg Varde Maskinstations hjemmeside 

> Besøg Varde Maskinstation på facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørg os -
vi kontakter dig

Ønsker du at blive kontaktet, kan du skrive dit navn og telefonnummer i felterne herunder. Så kontakter vi dig hurtigst muligt!